Vad säger din hemsida?
Vilka texter behöver din hemsida?
- information om din verksamhet
- beskrivning av tjänster
- produktbeskrivningar
- artiklar som ger djupare information
Olika hemsidor behöver olika texter, därför är alla våra texter unika.
Välskrivna texter som är grammatiskt korrekta ökar trovärdigheten för din hemsida.
Text som verktyg för att ranka högre på Google
Att hamna högst upp i googlesökningar är ett mål för många företagare. Men hur lyckas man med det?
Det enklaste sättet för att ranka högt på Google är förmodligen betalda annonser men ett annat sätt är SEO-optimerade texter.
Välj rätt typsnitt
Vilket typsnitt du väljer är till viss del en smaksak, men det finns en hel del designmässiga poäng att vinna på att välja rätt typsnitt.
Med rätt typsnitt förstärker vi hemsidans profil, medan ”fel” typsnitt kan ge helt fel känsla på din hemsida.
Vi föreslår oftast två typsnitt där det ena används i rubriker och det andra för brödtext. Utöver det kan vi föreslå ett typsnitt som kan användas för kortare texter som ska sticka ut lite.
När vi väljer typsnitt tittar vi på hur typsnitten beter sig tillsammans. För att få ett harmoniskt flyt på hemsidan och i texterna är det viktigt att typsnitten kan balansera varandra.
Det finns både traditionella och ofta använda typsnitt och de som är nyare och mer experimentella. Ofta är de traditionella typsnitten mest gångbara och det är förmodligen därför de har blivit traditionella, de är ofta lättlästa.
Med det sagt gillar vi att få använda typsnitt som sticker ut och ger din sida karaktär – om verksamheten och branschen tillåter vill säga.
Några exempel på typsnitt
Verdana är ett enkelt och tydligt typsnitt som fungerar till det mesta.
Verdana har lite bredare mellan bokstäverna vilket gör det lättläst. Verdana passar överlag bättre för brödtext än rubriker – men IKEA använder Verdana i sin rubrik och det har ju visat sig fungera bra.
Garamond ger vackra texter med en stilren elegans. Garamond är populärt bland många designers. Typsnittet är mycket gammalt, men det är fortfarande ett av de mest använda och känns modernt. Garamond fungerar både för rubriker och i brödtext.
Typsnittet Oswald är distinkt och stilrent. Oswald har en hög och djärv form som många gillar. Vi föreslår gärna Oswald för rubriker eller som tillägg för att användas där vi vill att en text ska sticka ut lite extra.
Volkhov vågar ta plats med sina kraftiga seriffer. Typsnitet har en robust karaktär som passar bra i rubriker. Volkhov sticker ut och syns utan att för den skull ta över. Snyggt, tycker vi!
Metal mania är ett typsnitt som sticker ut ordentligt. Det kan fungera i rubriker, men vi skulle inte rekommendera det för längre texter.
Kursiva texter, som Alex Brush, är vackra.
De blir dock krävande för ögat i längre texter.
Typsnitt på Hebe hemsida
På den här hemsidan har vi valt ett typsnitt som heter Merriweather för rubriker. Merriweather är designat för att vara enkelt att läsa på skärmar. Det anses ha robusta men samtidigt öppna former.
Det typsnitt du oftast läser på vår hemsida är Source Sans Pro. Vi har valt det till våra brödtexter till våra brödtexter. Det är ett typsnitt som är snällt mot ögat och anses rent och lättläst.
Som extra typsnitt använder vi Bree Serif. Det har en vänlig och energisk framtoning som vi gillar. För längre texter kan det upplevas lite skarpt för ögat, därför använder vi det bara för text som ska sticka ut lite extra.
Sist, men inte minst, använder vi det ursnygga typsnitttet rock salt i vår logga. Det är ett fräckt typsnitt som dock inte fingerar något vidare för längre texter. Rock salt finns bara i versaler.
Hur vill du synas?